Fiscaal Gemak is fiscale online software voor het opstellen van aangiftes die door accountantskantoren wordt gebruikt. 

De integratie met Simplicate

Door Simplicate met Fiscaal Gemak te integreren, worden realtime CRM-gegevens doorgestuurd van Simplicate naar Fiscaal Gemak. Na het aanmaken van klantgegevens in de CRM module van Simplicate worden deze realtime aangemaakt of aangevuld in Fiscaal Gemak. Hierdoor heeft de accountant in Fiscaal Gemak actuele klantgegevens paraat om vanuit daar aangiftes op te stellen.

Hoe stel je de integratie in?

In Simplicate dien je allereerst via Instellingen > Abonnement de branche ‘Accountancy & administratie’ te selecteren (zie afbeelding hieronder).

De Fiscaal Gemak integratie is onderdeel van de accountancy add-on. Deze add-on kan op verzoek worden geactiveerd in jullie omgeving. Hier zijn kosten aan verbonden, zoals vermeld op www.simplicate.nl/tarieven. Daar lees je ook wat er naast de Fiscaal Gemak integratie nog meer onderdeel is van de accountancy add-on.

Stuur voor meer informatie over de add-on of het activeren ervan een e-mail naar support@simplicate.nl.

Zodra de accountancy add-on door ons is geactiveerd ga je naar Instellingen > Algemeen > Integraties. Fiscaal Gemak staat hier nu bij. Klik op Fiscaal Gemak:

Klik op de groene knop ‘Start koppeling tussen Simplicate en Fiscaal Gemak’:

Selecteer nu het juiste API endpoint (dit is een dropdown met drie keuzes, overeenkomend met deze inlogpagina: https://www.unit4fiscaalgemak.nl/inloggen/).

De token voor de koppeling met Fiscaal Gemak maak je in je Fiscaal Gemak omgeving, via Uw account > Beheer > Koppelingen > CRM koppelingen. Kopieer de token en plak deze in het betreffende veld in Simplicate. Klik daarna op opslaan.

In Fiscaal Gemak kun je cliënten groeperen door ze samen te brengen in een Cliëntgroep. Om ervoor te zorgen dat de cliënten die je vanuit Simplicate doorstuurt naar Fiscaal gemak aan de juiste Clientgroep gekoppeld zijn, is het belangrijk dat je de Cliëntgroepen invult in de lijst uit de bovenstaande screenshot. Let op: de namen van de Cliëntgroepen in deze lijst moeten precies overeenkomen met hoe ze in Fiscaal Gemak bekend zijn.

Bepaal welk Fiscaal Gemak veld wordt gesynchroniseerd met het Simplicate veld ‘relatiebeheerder’.

Binnen Fiscaal Gemak zijn er een aantal velden waarvan het wenselijk kan zijn dat de Simplicate relatiebeheerder hierin wordt gesynchroniseerd. Deze velden zijn: 

  • Verantwoordelijke

  • Initiële behandelaar

  • Eerste ondertekenaar

  • Tweede ondertekenaar

Deze velden zijn in Fiscaal Gemak te vinden op de cliënt onder het tabblad ‘Instellingen’.

In de koppeling kun je instellen met welk veld in Fiscaal Gemak dit Simplicate veld moet synchroniseren. Je kunt er hierbij ook voor kiezen dat de Simplicate relatiebeheerder niet gesynchroniseerd hoeft te worden naar Fiscaal Gemak. Het veld relatiebeheerder in Simplicate kan maar met één van de vier velden in Fiscaal Gemak synchroniseren.

Koppelen van relaties

Het opzetten van de koppeling voltooi je met het koppelen van de bestaande Simplicate relaties met relaties in Fiscaal gemak. Als de relatie al in Fiscaal Gemak staat en je wil deze koppelen met de CRM-relatie in Simplicate, dien je het ID-nummer van de relatie in Fiscaal gemak in te vullen in het veld 'Gekoppeld in Fiscaal Gemak aan':

Het ID-nummer in Fiscaal Gemak vind je door de relatie in Fiscaal Gemak op te zoeken. In de URL staat vervolgens het ID-nummer. In onderstaand voorbeeld is dat 952106:

Indien de Simplicate relatie nog niet bestaat in Fiscaal gemak, kun je via op de CRM-relatie in Simplicate het vinkje 'Synchroniseer met Fiscaal Gemak' aanzetten. De koppeling zal dan automatisch een nieuwe relatie aanmaken in Fiscaal Gemak.

Let op: Wanneer je deze relatiekoppeling niet handmatig legt, dan zal Simplicate op moment van synchronisatie controleren of het BSN/RSIN nummer van de Simplicate relatie al bestaat in Fiscaal Gemak. Bestaat dit nummer al in Fiscaal Gemak, dan legt Simplicate automatisch de relatiekoppeling en zal er bij synchronisatie dus geen nieuwe relatie worden aangemaakt in Fiscaal Gemak.

Synchroniseer met Fiscaal Gemak

Alle bedrijven en personen met het vinkje ‘Synchroniseer met Fiscaal Gemak’ worden meegenomen in de synchronisatie.

Onderstaande gegevens worden vervolgens in deze koppeling meegenomen. Ook als je velden wijzigt (en daarna opslaat), worden de gegevens realtime gesynchroniseerd. De gegevens in Simplicate zijn leidend en overschrijven gegevens in Fiscaal Gemak. 

De velden die gesynchroniseerd worden zijn (vetgedrukte velden zijn vereist om koppeling te laten werken):

Persoon

  • Achternaam 

  • Tussenvoegsel check

  • Initialen 

  • Geslacht 

  • Geboortedatum 

  • Adres 

  • Telefoonnummer (Max. 14 tekens)

  • E-mailadres 

  • BSN 

  • Belastingadviseur* 

  • Relatienummer (indien van toepassing) 

*wordt gematcht o.b.v. het email-adres met de belastingconsulent in Fiscaal Gemak.

Bedrijf

  • Naam 

  • Bezoekadres

  • Postadres

  • Telefoonnummer (Max. 14 tekens)

  • E-mailadres 

  • KvK-nummer

  • RSIN 

  • Btw nummer

  • Belastingadviseur* 

  • Bedrijfstype 

  • Relatienummer (indien van toepassing)

  • Cliëntgroep

*wordt gematcht o.b.v. het e-mailadres met de belastingconsulent in Fiscaal Gemak.

Contactpersoon

  • Werk e-mail

  • Werk telefoonnummer

  • Initialen

  • Tussenvoegsel

  • Achternaam

Let op:

  • Je moet de contactpersoon aanmaken onder het tabblad 'Contactpersonen bij dit bedrijf' en deze vervolgens onder het tabblad 'Bedrijfsgegevens' selecteren bij “Contactpersoon”. Dit is waar je ook de synchronisatie met Fiscaal Gemak aanzet:

  • Om het veld 'Belastingadviseur' in Simplicate succesvol te laten synchroniseren met het veld 'Consulent' in Fiscaal Gemak is het belangrijk dat de persoon een gebruiker is in Simplicate en dat in Simplicate in de HRM module > medewerker > het veld 'E-mail werk' is gevuld. 

  • Indien een synchronisatie om wat voor reden dan ook niet lukt, wordt er een bericht op de tijdlijn geplaatst met uitleg waarom het niet is gelukt. Ook wordt er een e-mail verstuurd met de reden waardoor het fout ging, naar de ingelogde user die de synchronisatie probeert te doen (de persoon die op opslaan klikt). Daarnaast wordt het vinkje bij bijv. “Synchroniseer met Fiscaal Gemak” uitgezet. De foutmeldingen die je te zien krijgt, komen uit Fiscaal Gemak.

  • Op alle belastingnummers zit een validatie die aangeeft of het nummer qua format correct is ingevoerd. Zo niet, dan kun je ook niet opslaan.

Heb je het antwoord gevonden?