Alle collecties
Capaciteitsplanning
Updates
Capaciteitsplanning Update 2021 #1
Capaciteitsplanning Update 2021 #1

Update capaciteitsplanning week 6 2021

Kevin van der Geest avatar
Geschreven door Kevin van der Geest
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Statussen meegeven aan taken

Je kon al bestede en geplande uren los van elkaar inzien. In deze update introduceren we een volledig nieuwe feature: taakstatussen.
Het kan voorkomen dat medewerkers eerder klaar zijn dan gepland. Dat is niet zichtbaar via bestede uren. Vanaf nu los je dit op door een status mee te geven aan een taak.

Taakstatussen definiëren

Definieer een set aan statussen, zoals ‘te doen’, ‘mee bezig’ en ‘gereed’. Hiermee kan de medewerker de voortgang van de taak aangeven en heb je meer inzicht in de planning.
Ga naar Instellingen > Capaciteitsplanning > ‘Taakstatussen’.

We hebben een standaardset voor je toegevoegd. Pas deze naar eigen inzicht aan, zodat het logisch is bij jouw manier van werken. De volgorde pas je eenvoudig aan door middel van drag and drop.
Gebruik je een status niet meer, maak deze dan inactief. Statussen die je inactief maakt zijn voor gebruikers niet meer te selecteren.

Taakstatussen gebruiken

De taakstatussen zijn gedefinieerd en actief. Nu kun je per taak een status selecteren. Een nieuwe taak krijgt standaard de eerste status. Bijvoorbeeld ‘te doen’. Pas deze volgorde aan bij de taakstatussen.

Let op: bestaande taken hebben niet met terugwerkende kracht een status gekregen.

Zichtbaarheid status

De status van een taak is op alle plekken in de software zichtbaar en aanpasbaar.

De tab ‘Planning’ op een project:

De sidebar in de capaciteitsplanning:

De taken in de agenda:

De taken die voor je klaarstaan in de timesheet:

Uitbreiding op het recht ‘Planning in verleden bewerken’

Als je nu het recht ‘Planning in verleden bewerken’ aan hebt staan, kun je ook taken die in het verleden liggen bewerken in de projectenweergave. Voorheen was dit alleen beschikbaar in de medewerker-weergave.

Taken plannen vanuit de medewerker-weergave

Vanaf nu is de sidebar die je al gebruikte in de projectenweergave ook beschikbaar in de weergave voor medewerkers. Nu kun je in de sidebar taken toekennen aan medewerkers, terwijl de totale capaciteit van medewerkers in beeld is. Maak nu ook taken aan vanuit de medewerkerweergave. Klap het veld van een medewerker open en maak een taak aan. Dit werkt op dezelfde manier als in de projectenweergave.

Let op: na het aanmaken van een taak vanuit deze weergave, heb je alleen nog de mogelijkheid om de urenverdeling aan te passen. Het is nog niet mogelijk om een taak dan te bewerken, te verslepen of van periode te wijzigen. In een volgende iteratie zullen we dit toevoegen.

Was dit een antwoord op uw vraag?