Alle collecties
Best practices
Voorkom (veelgemaakte) fouten met behulp van workflows
Voorkom (veelgemaakte) fouten met behulp van workflows

Workflows in Simplicate gebruik je om je processen te structureren

Jorike van Dijken avatar
Geschreven door Jorike van Dijken
Meer dan een week geleden bijgewerkt


Binnen Simplicate heb je de mogelijkheid om te werken met workflows en stappen. In dit artikel leggen we je meer uit over workflows, de functie ervan en hoe je deze zelf kunt samenstellen. 

Wat zijn workflows en waarvoor gebruik je deze? 

Binnen een workflow leg je vast welke stappen gezet worden binnen een bepaald proces. Hiermee voorkom je (veel voorkomende) fouten en zorg je ervoor dat zaken niet worden vergeten. 

Een workflow is opgebouwd uit stappen en acties. Op basis van de stap, onderneem je actie. Op basis van de gekozen actie, volgt een vervolgstap. 

Voorbeeld: 

Je hebt de taak om iemand terug te bellen. Hierop kun je twee acties verrichten: 

1: Je hebt degene teruggebeld > vervolgstap: einde workflow.
2: Je hebt degene teruggebeld, maar de persoon was niet aanwezig > vervolgstap: nogmaals bellen.

Voor welke processen worden vaker workflows aangemaakt? 

Je kunt overal een workflow voor starten, maar je wil niet al je tijd kwijt zijn aan het vastleggen van zaken. Ga dus na welke processen een belangrijk onderdeel zijn van je core business: je klanten optimaal bedienen. 

Voorbeelden: 

  • Het opstarten van nieuwe klanten (klant verwelkomen, samenwerking bevestigen, contractuele afspraken doorvoeren in je projecten)

  • Het contact onderhouden met klanten 

  • Het opvolgen van de verstuurde offerte (deze workflow is al geïntegreerd in je offertetrajecten in de salesmodule, dus deze hoef je niet meer zelf aan te maken)

  • Langdurige of ingewikkelde projecten 

Maar ook: 

  • Verlofaanvragen 

  • In- en uitlopende correspondentie

Lees meer over zowel het inrichten als het starten van een workflow:


Was dit een antwoord op uw vraag?