Wanneer je overstapt naar een ander boekhoudpakket bijvoorbeeld van Twinfield naar Exact of andersom is het belangrijk ook je Simplicate instellingen tijdig aan te passen.

Ook wanneer je het zelfde pakket blijft gebruiken maar naar een andere accountant overstapt is het meestal noodzakelijk om een aantal stappen in Simplicate uit te voeren. 

In dit artikel behandelen we welke stappen je moet uitvoeren.

Overstappen naar een nieuw boekhoudpakket

Wanneer je overstapt van het ene naar het andere boekhoudpakket is het belangrijk dit gestructureerd te doen. Simplicate stuurt alle verkoopfacturen door naar de boekhouding en haalt hier betalingen voor op uit de boekhouding. 

Tijdens de overgang van het ene naar het andere pakket is het belangrijk dat Simplicate geen nieuwe facturen naar je oude boekhouding stuurt. Verwerk daarom geen facturen meer in je oude pakket zodra de overgang begonnen is. 

Je kunt al wel je nieuwe boekhoudpakket koppelen, Simplicate is dan tijdelijk aan 2 pakketten gekoppeld. Nieuwe facturen kun je direct inboeken in het nieuwe boekhoudpakket. Boek deze facturen niet meer in in je oude pakket. Het koppelen van Exact, Twinfield, of Yuki wordt in deze artikelen uitgelegd. Je koppelt je nieuwe boekhoudpakket op de zelfde manier als je oude boekhoudpakket gekoppeld was.

Betalingen van openstaande facturen die in het oude boekhoudpakket zijn ingestuurd, maar vervolgens betaald gemeld worden in het nieuwe pakket zullen niet automatisch naar Simplicate gestuurd worden. Deze betalingen moeten handmatig in Simplicate verwerkt worden. 

Wanneer de migratie helemaal afgerond is en je oude boekhoudpakket afgesloten is kun je de oude koppeling eenvoudig verwijderen via de Simplicate instellingen. 

Overstappen naar een andere accountant of andere boekhouding omgeving

Wanneer je overstapt naar een nieuwe boekhoudomgeving of accountant, maar wel het zelfde pakket blijft gebruiken krijg je in de meeste gevallen een nieuwe omgeving.
Je accountant zal alle gegevens overzetten. Het is wel belangrijk dat je ook in Simplicate de boekhoudkoppeling aanpast. 

Belangrijk is om tijdens de overgang even geen facturen door te sturen naar het boekhoudpakket. Dat maakt het werk van de overstap eenvoudiger. 

Nadat het nieuwe pakket draait moet je in Simplicate het oude pakket ontkoppelen door de koppeling te verwijderen. Maak vervolgens de nieuwe boekhoudkoppeling aan. Hoe dat moet voor Twinfield, Exact of Yuki lees je hier. 

Facturen die ingeboekt zijn in je oude boekhoudomgeving, maar vervolgens in de nieuwe omgeving als betaald worden aangemerkt zullen in principe ook gewoon als betaald worden verwerkt zodra de betaling binnen komt. Het is wel belangrijk dit even in de gaten te houden in de eerste periode. 

Vragen over dit onderwerp? mail naar support@simplicate.nl of chat met ons. 

Heeft u het antwoord gevonden?