In 2025 worden de bestaande SBI-codes op Europees niveau vernieuwd. Elke onderneming of organisatie heeft één of meerdere SBI-codes (Standaard Bedrijfsindeling). Deze zijn gekoppeld aan de activiteitenomschrijving in het Handelsregister en laten zien wat je bedrijf doet.
Eens in de 15 jaar worden de codes herzien. Dit jaar is het zover: begin september 2025 vervangt de KVK in het Handelsregister de huidige SBI-codes waar nodig door nieuwe. Ook in Simplicate zullen de codes in september automatisch worden bijgewerkt.
Wat verandert er?
Sommige codes veranderen helemaal.
Er waren twee aparte codes voor online verkoop en verkoop via fysieke winkels. Hier is vanaf september nog maar één code voor omdat veel bedrijven fysieke en online verkoop combineren.
Er komen ook nieuwe codes bij, zoals de code voor ‘bemiddeling en tussenpersonen’. Dit zijn marktplaatsen en vergelijkingssites.
SBI-codes die bestaan uit 4 cijfers, krijgen een 5e cijfer.
Hier vind je een link naar een pagina van het CBS, waarin alle wijzigingen worden uitgelegd. Ook kun je hier het schakelschema vinden van de codes uit 2008 en 2025.
Wat betekent dit voor de CRM relaties in je Simplicate omgeving?
We baseren de SBI codes die worden toegewezen op de ingevulde KVK nummers. We halen de juiste SBI codes voor je relaties op, uit de KVK database.
Deze wijziging in Simplicate zal na de wijziging bij de KVK doorgevoerd worden, zodra onze KVK koppeling ook gewijzigd is.
Voor relaties waarbij geen KVK nummer is ingevuld, maar wel een SBI code, geldt het volgende:
Relaties met een SBI-code die wijzigt van nummering, krijgen de nieuwe SBI-codes toegewezen.
Relaties met een SBI-code die wordt samengevoegd met een andere SBI-code, krijgen de nieuwe SBI-code toegewezen.
Relaties met een SBI-code die wordt opgesplitst in meerdere SBI-codes, krijgen geen nieuwe code. We communiceren welke SBI codes we niet direct hebben kunnen aanpassen naar een nieuwe SBI code.
Ons advies
Wij adviseren om de SBI-codes na september te controleren in Simplicate en waar nodig te wijzigen. Ook adviseren we in Mijn KVK te controleren of de omschrijving van je activiteiten en je SBI-code(s) nog kloppen.