Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesUren
Uren registreren binnen Simplicate
Uren registreren binnen Simplicate

Er zijn meerdere manieren om uren te registreren in Simplicate. Lees in dit artikel alle manieren, inclusief voor- en nadelen.

Jorike van Dijken avatar
Geschreven door Jorike van Dijken
Meer dan 3 weken geleden bijgewerkt

Je bepaalt voor het bedrijf via welke weg je de uren geregistreerd wilt hebben. Via Instellingen > Projecten > Urenregistratie kan je deze voorkeur instellen:

Wanneer er is ingesteld dat de keuze aan de gebruiker is, dan kun je als gebruiker zelf via je profiel de gewenste weergave instellen:

Agenda weergave

Het voordeel van de agenda weergave is dat je een begin- en eindtijd hebt. Alle andere manieren registreren namelijk alleen het aantal uren en beschikken dus niet over een begin- en eindtijd. 

Je registreert uren in de agenda weergave door met de cursor op de begintijd in de agenda te gaan staan en deze omlaag te trekken naar de eindtijd. Zodra je de muis loslaat volgt er een pop-up waarin je kunt aangeven waar je aan hebt gewerkt:

Urenregistratie

Je registreert uren altijd op een Project - Dienst - Urensoort en kunt hier vervolgens nog een toelichting aan toevoegen. Afhankelijk van hetgeen je hebt ingesteld kan je deze toelichting ook op de factuur zetten. 

Herhalingspatroon

Door het juiste herhalingspatroon te selecteren kun je aangeven dat bepaalde werkzaamheden dagelijks, wekelijks of jaarlijks terugkeren. Meer informatie hierover lees je in:


Uren kopiëren of verplaatsen

Zodra je uren hebt geregistreerd, kun je dit eenvoudig kopiëren of verplaatsen naar een andere dag in de week door op het blok te klikken, de muis vast te houden en het blok te verplaatsen. Simplicate stelt dan automatisch de vraag of je het blok wilt kopiëren of verplaatsen. 

Een volledige week kopiëren

Als je in de huidige week uren wil registreren die overeenkomen met de geschreven uren van vorige week, kan je de volledige week kopiëren via de kopieer knop. Deze knop is beschikbaar in de Agenda en de Timesheet weergave.

Met deze knop worden de geschreven uren gekopieerd naar de nieuwe week. De projecten, diensten en urensoorten worden meegenomen, net als de starttijd, eindtijd, toelichting en locatie. Verlof, verzuim, herhalende urenblokken, kilometers en declaraties worden niet gekopieerd.

Rooster uren - gewerkte uren & productiviteit uitgedrukt in euro's

Je ziet je eigen uren altijd rechtsbovenin. Je ziet daar het aantal rooster uren, het aantal geregistreerde uren en een waarde dat weergeeft voor welk bedrag je productief bent geweest (indien de waarde niet zichtbaar is, heb je hiervoor geen rechten om dit in te zien). 

In bovenstaand voorbeeld heeft iemand een rooster van 32 uur en is diegene op vrijdag vrij. Je ziet dat doordat de vrijdag donkergekleurd is. Dit is in HRM ingesteld voor deze medewerker. Wanneer je nu voor de hele week verlof registreert, zal Simplicate dit als 32 uur registreren. Je bent echter wel vrij om ook deze vrijdag gewoon uren te registreren.

Onder aan de weergave zie je per dag een aantal uur staan. In dit voorbeeld zie je voor de maandag, dinsdag, woensdag & donderdag 4x 00:00 (in het rood) staan en de vrijdag staat op 00:00 (in het groen). Zodra je uren gaat registreren wordt dit realtime aangepast. Zodra je op de maandag bijvoorbeeld 6 uur registreert, zal de 00:00 naar 06:00 gaan en blijft het nog steeds rood. Je hebt immers volgens het rooster in HRM op deze dag 8 uur staan. Zodra je 8 uur registreert verandert de rode kleur in een groene kleur (08:00 uur).

Rechten om andere medewerkers te bekijken / bewerken

Afhankelijk van de rechten zie je alleen jouw eigen uren en/of die van je collega's.

Weergave - Inzoomen - Datumprikker

Helemaal rechtsbovenin kun je de weergave inzoomen. Standaard staat dit op 100%, maar je kunt dit verkleinen of vergroten. 

Wil je snel even naar een andere datum, dan kan je daar het kalendertje voor gebruiken. 

Ook kun je, afhankelijk van je voorkeur de weergave wijzigen naar dag, werkweek of week. 

Timesheet weergave

De timesheet weergave werkt in het algemeen hetzelfde als de agendaweergave. Het grote verschil is echter dat je in de timesheetweergave geen begintijd in kan vullen, je registreert namelijk alleen het aantal uur dat je ergens voor hebt gewerkt. 

Als een week nog helemaal leeg is (er zijn dus nog geen uren geregistreerd), zie je een link staan: "Kopieer alle regels van de meest recente timesheet". Als je hier op klikt, worden alle Project - Dienst - Urensoort combinaties van de meest recente week gekopieerd naar de week waarin je je op dat moment bevindt. 

Linksonder zie je daarnaast + Regel toevoegen. Door hier op te klikken, kun je je uren registreren. Ook hier selecteer je weer een Project - Dienst - Urensoort: 

De regel is nu toegevoegd, waardoor je er de hele week tijd op kan registreren door de uren en minuten in te vullen:

Toelichting registreren

Je kunt in de timesheet ook een toelichting registreren. Dit kan echter alleen in de dagweergave. In de weekweergave is daar namelijk geen ruimte voor. 

Urenplanning

Naast de agenda- en timesheetweergave, kun je ook uren via de urenplanning registreren. Het grote voordeel van de urenplanning is dat je het overzicht ook per maand in kunt stellen en met behulp van filters alleen de projecten (incl. verlofoverzicht), medewerkers en/of teams in kunt stellen waar je op dat moment naar op zoek bent. 

Was dit een antwoord op uw vraag?