Mailchimp koppeling

Mailchimp is een gebruiksvriendelijk systeem waarmee je online nieuwsbrieven kunt versturen.

Harm-Jan Dijkhuis avatar
Geschreven door Harm-Jan Dijkhuis
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Voor veel organisaties is dit een krachtige manier om (potentiële) relaties betrokken te houden die je in Simplicate CRM hebt staan! Daar komt bij dat het versturen van e-mails in Mailchimp super eenvoudig is. Het systeem is overzichtelijk en grafisch mooi opgebouwd, waardoor je met een paar muisklikken je eerste campagne live hebt gezet!

Beschik je over een MailChimp account en wil je gebruik maken van de integratie, activeer dit dan via Instellingen > Account > Integraties > Mailchimp:

Zoals je in bovenstaande afbeelding ziet, moet je hier de API sleutel van jouw MailChimp account invullen. Deze sleutel vind je in je Mailchimp account bij Account > Extra's > API keys.

Op het moment dat je de sleutel kopieert en hier invult, kun je de integratie activeren.

Nu je dat hebt gedaan, worden de mailinglijsten die je in Mailchimp hebt staan, na het synchroniseren via Instellingen > CRM > Mailinglijsten (Nieuw) ook in Simplicate gezet.

De mailinglijsten die je hier ziet, zijn dus de mailinglijsten die je in Mailchimp hebt aangemaakt. Standaard staan de mailinglijsten op actief (zie kolom "Actief"). Als je een bepaalde lijst niet wil gebruiken vanuit Simplicate CRM, dan kun je hierop klikken en het vinkje bij "Geblokkeerd" aanzetten.

Ook kun je hier tags selecteren, tags die je niet selecteert zijn ook geblokkeerd in Simplicate.

Mochten er nog lijsten en tags ontbreken dan kun je onder 'Mailinglijsten' ook kiezen opnieuw te synchroniseren.

De mailinglijsten die actief zijn, zie je vervolgens terugkomen in CRM > Personen > Persoonsgegevens > Mailinglijsten:

Het e-mailadres dat je bij de contactgegevens hebt gevuld, wordt standaard het e-mailadres dat onder de veldgroep 'Mailinglijsten' komt te staan en wordt gesynchroniseerd. Wanneer de persoon als contactpersoon een ander mailadres heeft kun je deze hier handmatig toevoegen.

Op het moment dat je hier bij de Mailinglijsten (bij een persoon in CRM) een mailinglijst aanvinkt, zal Simplicate dit doorgeven aan Mailchimp. Op dat moment wordt dus het e-mailadres, inclusief voornaam en achternaam, in Mailchimp gezet.

Wanneer een lijst is aangevinkt (bij een persoon in CRM) verschijnt ook de optie om hier tags aan mee te geven. Dit wordt dan ook voor deze persoon in deze mailing lijst gesynchroniseerd naar Mailchimp.

Heb je je CRM al helemaal gevuld en wil je in één keer een groot aantal personen doorzetten naar MailChimp? Dat kan! Ga naar CRM > Personen. Maak hier een selectie van de personen die je wil selecteren. Door middel van de vinkjes aan de linkerkant geef je aan wie je allemaal wil selecteren. Klik je op het bovenste vinkje, dan selecteer je automatisch alles in één keer. Klik vervolgens op Acties > Wijzigen en je ziet onderstaande pop-up.

Zodra je hier je mutatie doorgeeft en op 'Opslaan' drukt, worden alle personen (inclusief e-mailadres, voornaam & achternaam) in de betreffende mailinglijsten van MailChimp gezet. Tevens worden de in Simplicate meegegeven tags ook toegevoegd aan deze persoon in de mailinglijst in Mailchimp.

Binnen Simplicate CRM - personen is het nu ook mogelijk geworden om te filteren op de mailling lijsten en de combinaties met de tags in Mailchimp. Deze opties zul je zien tussen de standaard filters in CRM - personen.

Tijdlijn

Op de overzichtspagina worden de mutaties die gedaan worden aan de maillinglijsten ook gelogd. Je vind hier bijvoorbeeld terug dat personen van de mailinglijst zijn afgehaald of dat de synchronisatie succesvol is geweest.

Op deze manier beheer je dus jouw Mailchimp mailinglijsten vanuit Simplicate CRM.

Wanneer een persoon zich uitschrijft voor een mailinglijst in Mailchimp of wanneer je in Mailchimp iemand verwijdert uit de lijst dan zal dit door middel van webhooks ook automatisch worden geüpdatet in Simplicate. Hierdoor is jouw lijst in Simplicate ook steeds up-to-date met de lijsten in Mailchimp.

Let op:

  • Medewerkers uit HRM worden ook getoond bij CRM Personen en kunnen niet collectief gesynchroniseerd worden.

  • Enkel personen die een e-mailadres bevatten, worden gesynchroniseerd. Personen zonder e-mailadres verschijnen niet in MailChimp;

  • Bij het synchroniseren van personen naar maillijsten in Mailchimp wordt gecontroleerd of deze persoon reeds bestaat op basis van het mailadres. Als dit zo is werkt Simplicate alleen de nieuwe tags, verwijderen en/of eventuele uitschrijving bij. (De naam die in Mailchimp staat wordt in dit geval dus niet overschreven);

  • Of een e-mail is verstuurd, is geopend, etc. is allemaal informatie die je in MailChimp terug kunt vinden.

Was dit een antwoord op uw vraag?