Laat je klanten de facturen betalen middels iDEAL. Met de Mollie-integratie wordt dit mogelijk gemaakt!

In dit artikel wordt uitgelegd hoe je facturen kunt versturen, waarbij de klant via iDEAL de factuur kan betalen.

  • Instellen Mollie-integratie

  • Meerdere bedrijfsprofielen

  • Instellen iDEAL-integratie

  • Boekhouding


Instellen Mollie-integratie

Om gebruik te kunnen maken van de iDEAL-functionaliteit moet eerst een koppeling met Mollie worden gelegd in Simplicate. Hiervoor heb je een account bij Mollie nodig, omdat er een API-key vanuit Mollie moet worden ingevuld.

Doorloop vervolgens de volgende stappen:

  • Activeer de Mollie-integratie in Simplicate:
    Ga naar Instellingen > Integraties > Mollie. Klik hier op 'Mollie' en installeer de integratie.

  • Vul vervolgens de API-key vanuit Mollie. In dit artikel van Mollie vind je meer informatie over waar je API-keys in Mollie kunt terugvinden. Let op: indien je meerdere bedrijfsprofielen in Simplicate hebt, dien je voor ieder bedrijfsprofiel een aparte API-key vanuit Mollie in te vullen.

  • Klik hierna op de groene knop 'Verificatie starten'.

  • Klik rechtsonder op 'opslaan'.

Als de verificatie is gelukt, is de koppeling met Mollie succesvol gelegd. Lees hieronder hoe je verder instelt dat je facturen via iDEAL betaald kunnen worden.


Meerdere bedrijfsprofielen met verschillende rekeningnummers

Het kan zo zijn dat je voor verschillende bedrijfsprofielen het geld wil innen op verschillende rekeningnummers. In dit artikel staat uitgelegd hoe je meerdere bedrijven in Mollie kunt toevoegen.

Voor advies over hoe verschillende bedrijven in Mollie het beste kunnen worden ingesteld (i.c.m. verschillende rekeningnummers), vragen wij je contact op te nemen met support van Mollie.


Instellen iDEAL-functionaliteit

De iDEAL-functionaliteit kun je vervolgens in de begeleidende mail van de factuur invoegen, zodat de klant in de mail van de factuur de iDEAL-knop krijgt en op die manier de factuur kan betalen.

Via onderstaande stappen voeg je de iDEAL-betaalknop toe aan de mail:

  • Ga naar Instellingen > Facturen > Factuursjablonen > desbetreffend factuursjabloon > tabblad E-mailsjabloon.

  • Hier vul je in wat de begeleidende tekst in de e-mail moet zijn van de factuur die je verstuurt. Selecteer hier in het tekstveld de [P]-knop. Hiermee kun je een placeholder toevoegen.

  • Selecteer vervolgens de placeholder 'iDEAL betaalknop'.

  • Klik rechtsonder op 'opslaan'.

Als je dit op het factuursjabloon hebt ingesteld, kun je de factuur versturen naar de klant. In de mail die de klant ontvangt, ziet de klant vervolgens de iDEAL-betaalknop terugkomen op de plek waar de placeholder is ingesteld in het factuursjabloon.

Let op: iDEAL hanteert een limiet op betalingen tot €50.000,-. Het is niet mogelijk om facturen vanuit Simplicate te versturen i.c.m. iDEAL als het bedrag €50.000,- (incl. btw) of hoger is.

De iDEAL-knop ziet er in de mail die de klant ontvangt als volgt uit:

Let op: je kunt de iDEAL placeholder alleen in de begeleidende e-mail van een factuur gebruiken.


Boekhouding

Let op: de facturen die je via iDEAL en Mollie int, worden niet direct uitbetaald op jouw bankrekening. In dit artikel van Mollie kun je lezen wat de standaard frequentie van uitbetaling is en hoe je dit kunt wijzigen.

Doordat de bedragen van de geïnde facturen niet 1 op 1 worden overgemaakt vanuit Mollie naar jouw bankrekening, heeft dit effect op de aflettering van de facturen in je boekhoudpakket. Immers: het is een verzamelbetaling en bevat daarmee niet de factuurnummers die als betaalkenmerk worden meegegeven bij het overschrijven.

Gelukkig zijn er voor de grootste boekhoudpakketten integraties te leggen, rechtstreeks met Mollie, zodat de transactie-informatie meekomt. Hieronder vind je de links naar de artikelen vanuit Mollie m.b.t. de verschillende boekhoudpakketten:

  1. Exact Online > link

  2. Twinfield > link

  3. Yuki > link

Staat jouw boekhoudpakket er niet tussen of wil je hierover advies ontvangen hoe je dit het beste instelt? Neem dan contact op met support van Mollie.

Het is belangrijk om dit goed in te stellen, omdat de betaalstatus in Simplicate wordt opgehaald vanuit het boekhoudpakket. Op het moment dat de factuur in het boekhoudpakket is afgeletterd, zal de factuur in Simplicate als betaald worden geregistreerd.

De betaling vanuit Mollie wordt wel op de tijdlijn van de factuur in Simplicate geregistreerd, maar dit zal de factuur in Simplicate dus niet als betaald registreren.

Heb je het antwoord gevonden?