Naar de hoofdinhoud
Storneringstermijn

Hoe Simplicate omgaat met het storneringstermijn

Carel Dekker avatar
Geschreven door Carel Dekker
Meer dan 2 jaar geleden bijgewerkt

Wat is een stornering

Storneren is het ongedaan maken van een automatische afschrijving (incasso), bijvoorbeeld de maandelijkse afschrijving van een abonnement.

Wat een incasso is en hoe je dit kunt gebruiken kun je teruglezen in dit artikel.

Hoe werkt de betaalstatus update tussen Simplicate en het boekhoudpakket

Wat de boekhoudkoppeling tussen Simplicate en de boekhouding doet, is dat de koppeling kijkt of een factuur op de openstaandepostenlijst van het boekhoudpakket staat. Als dat het geval is, dan herkent de koppeling dat en zal de factuur in Simplicate als zijnde 'openstaande factuur' worden gekenmerkt.

De factuur wordt in Simplicate als betaald geregistreerd, op het moment dat de boeking in het boekhoudpakket van de openstaandepostenlijst is gehaald. Dat gebeurt doorgaans als er een betaling binnen is gekomen. Deze betaling wordt in de boekhouding afgezet tegenover de openstaande post en daarmee afgeletterd, waarmee de boeking in het boekhoudpakket van de openstaandepostenlijst gaat. Dat ziet de koppeling van Simplicate en wordt er een seintje gegeven naar Simplicate als zijnde dat de factuur is betaald.

Let op: hier zit 1 dag vertraging in. Deze vertraging zit hem in dat de betaalstatus update vanuit het boekhoudpakket 1x per nacht wordt doorgestuurd naar Simplicate.

Storneringstermijn in Simplicate

Wettelijk gezien kennen we een storneringstermijn van 56 dagen. Dat houdt in dat er nadat er naar 56 dagen geen veranderingen zijn geweest aan de openstaandepostenlijst in de boekhouding dat er in Simplicate geen betaalstatus update wordt doorgevoerd.

Dat houdt dus in dat wanneer er na 56 dagen na het afletteren van de factuur een storinering plaatsvindt dat deze betaalupdate niet meer naar Simplicate wordt gestuurd. Wanneer dit op de 55e dag gebeurt, dan zal de betaling in Simplicate ongedaan worden gemaakt.

Voorbeeld

Een klant storneert op de 57e dag een betaling. De klant heeft nu dus na 57 dagen gestorneerd, de klant is hier in feite te laat met het storneren van de factuur. De koppeling tussen Simplicate en de boekhouding zal de betaalstatus dan niet meer updaten a.d.h.v. de status van de openstaandepostenlijst in de boekhouding.

Deze betaalstatus kun je nu enkel nog aanpassen in Simplicate, door de betaling te verwijderen van de factuur. Wanneer je later dan nog een betaling ontvangt via de boekhouding, zul je dit handmatig is Simplicate moeten verwerken.


Was dit een antwoord op uw vraag?