Hierdoor is het afzender e-mailadres noreply@simplicate.nl.

Je kunt er ook voor kiezen om de e-mails vanuit je eigen domein te versturen zodat de afzender je eigen e-mailadres is. Wij kunnen echter niet zomaar e-mail vanuit jouw domeinnaam versturen. Hiervoor is het noodzakelijk om wat opties te activeren in Simplicate en de volgende zaken te regelen:

  • Toevoegen van een SPF record aan de DNS van het domein waar je e-mail mee wilt versturen;
  • Toevoegen van een DKIM record aan de DNS van het domein waar je e-mail mee wilt versturen;
  • Versturen van een verificatiemail naar een e-mailadres op het domein waar je e-mail mee wilt versturen.

Op deze manier geef je Simplicate toestemming om namens jouw domein e-mails te versturen en voorkom je dat de verstuurde e-mails in de spambox van de ontvanger terechtkomen.

Stap 1: Activeren binnen Simplicate

Ga naar Instellingen > Account > Uitgaande e-mail > Uitgaande domeinen en vink 'Geavanceerd: Gebruik eigen SPF records' aan:

Stap 2: E-mail afzender instellen

Ga naar Instellingen > Account > Bedrijfsprofiel en klik het bedrijfsprofiel aan waarvan je het afzender e-mailadres van de offerte en de factuur wilt wijzigen. Zowel op het tabblad Offerte als op het tabblad Factuur kun je instellen welk e-mailadres moet worden meegegeven bij het versturen van de offerte of de factuur:

Stap 3: Voeg eigen SPF records toe

Nadat je de e-mail adressen hebt ingesteld ga je terug naar Instellingen > Account > Uitgaande e-mail > Uitgaande domeinen. Hier staat nu een tabel met de domeinen van waaruit je wilt gaan mailen.

Simplicate maakt gebruik van de mailingdienst Mandrill. Om jouw domein als afzender te gebruiken voor de offertes en facturen dien je dit kenbaar te maken aan Mandrill via een SPF record. Een SPF-record (Sender Policy Framework) bepaalt welke mailservers e-mails mogen versturen vanuit jouw domeinnaam.

Let op: dit domein dient overeen te komen met de e-mailadressen die worden ingesteld in het bedrijfsprofiel (zie de stap hierboven).

Door de webbeheerder van je eigen website dient de volgende regel (TXT record) toegevoegd te worden aan de DNS met als waarde:

v=spf1 include:spf.mandrillapp.com ?all

Let op: Als je al SPF records had ingesteld voor je domein, dan moet je bovenstaande waarde toevoegen aan het huidige SPF record.

Stel dat je al een SPF record had voor

v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all

dan wijzig je dit SPF record in:

v=spf1 include:spf.protection.outlook.com include:spf.mandrillapp.com -all 


Stap 4: Voeg DKIM-records toe

Nadat je het SPF record hebt (laten) toevoegen moet er een DKIM record aangemaakt worden. Dit doe je door een TXT record toe te voegen met als naam:

mandrill._domainkey.<jouwdomein>

Vervang hierbij <jouwdomein> met de domeinnaam waarmee je mailt (dus alles achter het apenstaartje). Bijvoorbeeld:

mandrill._domainkey.simplicate.nl

De waarde voor het record is:

v=DKIM1; k=rsa; p=MIGfMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4GNADCBiQKBgQCrLHiExVd55zd/IQ/J/mRwSRMAocV/hMB3jXwaHH36d9NaVynQFYV8NaWi69c1veUtRzGt7yAioXqLj7Z4TeEUoOLgrKsn8YnckGs9i3B3tVFB+Ch/4mPhXWiNfNdynHWBcPcbJ8kjEQ2U8y78dHZj1YeRXXVvWob2OaKynO8/lQIDAQAB; 

Let op! dit is 1 regel, verwijder de regeleinde bij het kopiëren en plakken.


Stap 5: Controleer of je de SPF en DKIM records goed hebt toegevoegd

Nadat je de SPF en DKIM records hebt toegevoegd kun je deze door Simplicate laten controleren. In de tabel waar je uitgaande domeinen staan (Instellingen > Account > Uitgaande e-mail > Uitgaande domeinen) staat een groene knop 'Opnieuw controleren'. In de kolommen SPF akkoord en DKIM akkoord zal de waarde 'Ja' te zien zijn als alle instellingen goed zijn gegaan.

Let op: het kan tot 24 uur duren voordat de DNS wijzigingen in je records goed verwerkt zijn.

Stap 6: Vraag een verificatiemail op en stuur deze door naar support@simplicate.nl

Nadat je de SPF en DKIM records hebt toegevoegd dien je een verificatiemail naar een e-mailadres op het door jou gewenste domein te sturen. Na ontvangst stuur je deze e-mail door naar support@simplicate.nl.

Je kunt de e-mail opvragen door in de tabel met domeinen (in Simplicate) te klikken op de blauwe knop 'Domein valideren'. In de popup vul je een e-mailadres in waar je toegang tot hebt en vervolgens klik je op Valideer. Binnen een aantal minuten na het klikken van de knop 'Valideer' ontvang je een e-mail van de provider Mandrill.

LET OP: De verificatiemail hoef je verder niet aan te klikken of te openen, maar stuur je na ontvangst simpelweg door naar support@simplicate.nl.

Als wij deze hebben verwerkt ontvang je van ons terugkoppeling dat wij de validatie hebben kunnen uitvoeren. Vanaf dat moment zullen je e-mails automatisch verzonden worden vanuit je eigen domein!

Mocht je nog meer informatie willen (wel in het Engels) over bovenstaand onderwerp dan kun je ook terecht op de site van onze e-mailprovider Mandrill. Kijk hiervoor op https://mandrill.zendesk.com/hc/en-us/articles/205...

Heeft u het antwoord gevonden?