Bij Simplicate staat de veiligheid van jouw gegevens altijd voorop. Ons inlogbeleid is daarom ook op die manier ingericht.
Om jouw Simplicate-account zo goed mogelijk te beveiligen, kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van extra sterk wachtwoordbeleid.
Vereisten van het wachtwoord in Simplicate
Het wachtwoord dat je voor een Simplicate account kan instellen, moet aan enkele eisen voldoen.
Minimaal 10 tekens
Het wachtwoord mag niet voorkomen in de gehackte wachtwoorden database
Naast deze eisen aan het wachtwoord, wordt het wachtwoord op basis van entropy getoetst op de sterkte. Entropy bij wachtwoorden is een maat voor hoe onvoorspelbaar of moeilijk te raden een wachtwoord is. Hoe meer verschillende tekens, lengtes en willekeurige combinaties je gebruikt, hoe hoger de entropy — en dus hoe veiliger het wachtwoord.
Instellingen in het inlogbeleid
Om instellingen te doen in het inlogbeleid, ga je naar Instellingen - Account - Accountinstellingen - Inlogbeleid. Je hebt hier de keuze uit de volgende opties:
Inloggen via Google toestaan:
Inloggen met Google biedt jouw gebruikers de mogelijkheid om in te loggen met hun Google-account, als ze die hebben. Het e-mailadres van het Google-account moet bestaan in Simplicate, en overeen komen met hun huidig e-mailadres.
Inloggen via Microsoft toestaan:
Inloggen met Microsoft biedt jouw gebruikers de mogelijkheid om in te loggen met hun Microsoft-account, als ze die hebben. Het e-mailadres van het Microsoft-account moet bestaan in Simplicate, en overeen komen met hun huidig e-mailadres.
Met wachtwoord inloggen toestaan:
Als je een andere inlogmethode hebt ingesteld, zoals Inloggen met Google, kun je ervoor kiezen om reguliere login met wachtwoorden uit te zetten. Dit betekent dat mensen moeten inloggen met hun Google-account, waar je een stricter beleid en volledige controle op kunt uitvoeren.
Geldigheidsduur wachtwoord:
De geldigheidsduur van een wachtwoord bepaalt na welke periode de gebruiker wordt verplicht een nieuw wachtwoord in te stellen.
Hergebruik wachtwoord voorkomen:
Deze instelling voorkomt dat de gebruiker bij het veranderen van het wachtwoord een reeds eerder gebruikt wachtwoord kan opslaan.
Vereis extra sterke wachtwoorden:
Deze instelling verhoogt de minimale sterkte van wachtwoorden naar 'extra sterk'
Minimale lengte wachtwoord:
Met deze instelling kun je gebruikers verplichten om een minimale lengte van het wachtwoord te gebruiken, onafhankelijk van de sterkte van het wachtwoord. Het is mogelijk om hierbij te kiezen voor minimaal 10 tekens en maximaal 32 tekens.
Op deze pagina vind je ook de optie om de tijdsduur van de inlogsessies aan te passen. In het onderstaande artikel vind je hoe je deze tijdsduur aanpast voor alle gebruikers:
Ons advies:
Gebruik een wachtwoordmanager om gemakkelijk sterke en unieke wachtwoorden te genereren en te bewaren.
Activeer twee-factor-authenticatie (2FA) voor extra beveiliging.
Log je in met Google of Microsoft? Dan kun je ook die accounts veilig gebruiken om toegang te krijgen tot Simplicate.
Wachtwoord instellen
Als je een uitnodiging krijgt voor de Simplicate omgeving of een mail krijgt om je wachtwoord opnieuw in te stellen, kun je een nieuw wachtwoord kiezen.
Op deze pagina zie je een balk die de sterkte van je wachtwoord aan geeft. Wachtwoorden in Simplicate moeten minimaal sterk zijn. Als je gebruik maakt van het extra sterke wachtwoordbeleid, moeten wachtwoord extra sterk zijn. Hoe meer verschillende tekens, lengtes en willekeurige combinaties je gebruikt, hoe hoger de entropy — en dus de sterkte van het wachtwoord.
Inloggen via je Google of Microsoft account
Het is ook mogelijk om in te loggen met je Google- of Microsoft-account.
Mocht je bijvoorbeeld de 'Inloggen met Google-functionaliteit' willen gaan gebruiken, dan moet het Google-e-mailadres bij de gebruiker zijn ingesteld om in te kunnen loggen. Ditzelfde geldt als je gebruik wil maken van je Microsoft login.
Mocht het zijn dat je na het inloggen met de Microsoftknop de volgende melding krijgt: Dan kan jullie netwerkbeheerder de volgende stappen van Microsoft doorlopen om er voor te zorgen dat je mag inloggen middels deze knop. Je kunt gebruikerstoestemming voor apps als volgt in- of uitschakelen.
Ga in de Microsoft 365-beheercentrum naar de pagina Instellingen > Organisatie-instellingen > Services en selecteer vervolgens Gebruikerstoestemming voor apps.
Selecteer op de pagina Gebruikerstoestemming voor apps de optie om gebruikerstoestemming in of uit te schakelen.
Het volledige supportartikel van Microsoft vind je hier.


