Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesFacturatieInstellingen
De basisinstellingen voor de facturatie
De basisinstellingen voor de facturatie

Voordat je vanuit Simplicate gaat factureren is het belangrijk om eerst de basis goed in te stellen.

Jorike van Dijken avatar
Geschreven door Jorike van Dijken
Meer dan 2 jaar geleden bijgewerkt

Om goed van start te gaan met factureren, is het belangrijk om de basisinstellingen goed te hebben staan. In dit artikel doorlopen we alle instellingen, met uitleg over de mogelijkheden en gevolgen van keuzes. 

Algemene instellingen voor facturering

Ga naar Instellingen > Facturen > Algemene instellingen voor facturering:

Factuur naar afwijkend bedrijf/persoon

Een factuur wordt altijd gestuurd naar de CRM relatie die je hebt geslecteerd bij het project. Je kunt de factuur echter ook factureren naar een afwijkende debiteur. Wanneer dit voorkomt, zet dan het vinkje hier aan. 

Gebruik referentie op factuur

Wanneer je standaard een referentie (bijvoorbeeld een kenmerk of nummer) op een factuur wilt tonen, dan vink je deze optie aan. Per project zul je vervolgens een referentienummer in kunnen vullen die dan standaard op de factuur getoond wordt.

UBL facturen versturen

Vink deze optie aan als je UBL-facturen wilt versturen. UBL-facturen zijn elektronische facturen die automatisch verwerkt kunnen worden in boekhoudpakketten.

Meerdere projecten per factuur

Je kunt meerdere projecten voor dezelfde debiteur samenvoegen op een factuur. Je vinkt deze optie aan wanneer dit voorkomt. 

Activeer voorschotfactuur

Het is mogelijk om een voorschot te factureren. Wanneer je hier gebruik van wil maken, dan vink je deze optie aan. 

Selecteer daarnaast hier ook de bijbehorende btw-code en omzetgroep die je wilt koppelen aan een voorschotfactuur. 

Factuurherinneringen, vervaldagen en kleuren

In de algemene instellingen activeer je tevens de factuurherinneringen bij 'Voorkeurs herinneringsplan'. Het instellen van de herinneringsplannen vind je bij het linkje Factuurherinneringen in de volgende paragraaf.  

Verder stel je ook de vervaldagen en bijbehorende kleuren in, dit heeft effect op de weergave in 'Openstaande facturen':

Overige instellingen

Heb je alles goed ingesteld? Klik dan door naar de volgende tabbladen. Per tabblad hebben we alle instellingen uitgeschreven, voorzien van uitleg over de mogelijkheden en gevolgen van keuzes. 

Facturatie gegevens per CRM relatie instellen

Per CRM-relatie stel je in waar de facturen naar toe moeten en welke plannen of condities er gelden. 

Was dit een antwoord op uw vraag?