Naar de hoofdinhoud
Het dienstenconcept

Diensten: een uniek concept binnen de bedrijfssoftware!

Jorike van Dijken avatar
Geschreven door Jorike van Dijken
Meer dan 3 jaar geleden bijgewerkt

De software van Simplicate is gebouwd voor zakelijke dienstverleners. En omdat zij vrijwel allemaal werken met uren, beschikt Simplicate over een uniek dienstenconcept. Daar waar je wellicht gewend bent om je diensten als artikelen te formuleren, werk je in Simplicate met diensten. 

Bij elke dienst hoort een ‘prijs per stuk’, die je super flexibel op verschillende manieren kan factureren. Want soms lever je een klus in één keer af tegen een totaalprijs, soms werk je uurtje-factuurtje en soms wil een klant dat je op bepaalde tijden bepaalde werkzaamheden verricht. Dat kan allemaal met het handige dienstenconcept in de Project Management Software van Simplicate.

Wat is een dienst?

Een dienst in Simplicate is als het ware een prijsafspraak die je zowel op de offerte als op de factuur kunt zetten. Als accountant adviseer je bijvoorbeeld over financiële zaken. Ook bied je wellicht het samenstellen of controleren van een jaarrekening aan. Ander voorbeeld: als internetbureau bouw en onderhoud je een website. Of: als marketingbedrijf bied je Google AdWords en SEO- optimalisatie aan.

Waarschijnlijk kun je voor jouw bedrijf een hele serie diensten bedenken. Die ga je allemaal in kaart brengen en in Simplicate benoemen als diensten. De volgende vraag is: hoe ga je ze factureren?

De juiste factuurmethode

Elke dienst die je verleent, kan op 3 manieren worden gefactureerd: 

  • Vaste prijs

  • Abonnement 

  • Nacalculatie

De factuurmethode heeft (letterlijk) alleen betrekking op de manier van factureren. Het is super belangrijk dat je dit goed toepast. Hieronder een aantal voorbeelden:

Je zou een vaste prijs kunnen afspreken, die je eventueel in termijnen factureert. Voor een eenmalige dienst, zoals het bouwen van een website kun je dat doen, maar je zou ook op uurbasis kunnen werken. Zit er regelmaat in de dienstverlening, dan kun je denken aan een abonnementsvorm – je klant neemt elke maand een vast aantal uren van je af.

Het maakt met het dienstenconcept van Simplicate niet uit wat je met de klant afspreekt: abonnement, vaste prijs en/of nacalculatie. Het is allemaal mogelijk en bovendien te combineren. Zo kun je als online marketeer de AdWords-dienst in een abonnement gieten en het SEO-werk per uur factureren. Je combineert alle afspraken in één offerte, die bij akkoord eenvoudig wordt omgezet in een project. 

Urenregistratie & facturatie

Op elke dienst bepaal je vervolgens wat er aan werk moet worden verricht. Vraag je bijvoorbeeld af wat er allemaal moet gebeuren om die website te bouwen. Die type werkzaamheden noemen we in Simplicate ‘urensoorten’.

Op basis van de gemaakte afspraken (diensten + factuurmethode) en de uren die daar (urensoorten) op worden geregistreerd, stelt Simplicate automatisch de juiste factuur voor je op. Je hoeft er zelf niet eens meer over na te denken en bent dus nooit meer op zoek naar omzet aan het einde van de maand!

Koppeling met het boekhoudpakket

Bij het koppelen van je boekhoudpakket leg je eenmalig vast welke omzetgroepen in Simplicate gekoppeld moeten worden aan welke grootboekrekeningen in het boekhoudpakket. Op die manier kan het boekhoudpakket de factuur van Simplicate automatisch op de juiste manier boeken.

Zie ook: 

Was dit een antwoord op uw vraag?