Korting

In dit artikel worden de verschillende manieren uitgelegd waarop je korting kan geven.

Marc de Vries avatar
Geschreven door Marc de Vries
Meer dan een week geleden bijgewerkt

In Simplicate is het op meerdere manieren mogelijk om korting te verwerken. In dit artikel worden deze opties benoemd, inclusief voor- en nadelen. De verschillende manieren waarop je korting kan geven zijn:

  • Een negatieve vaste prijs dienst

  • Een negatieve abonnementsdienst

  • Een verlaagd tarief

Negatieve vaste prijs dienst

Een negatieve vaste prijs dienst is de snelste manier om korting te geven. Deze manier is handig als het om een eenmalige korting gaat. Hiervoor maak je een nieuwe dienst aan op basis van vaste prijs, geef je een negatieve prijs mee en vul je de datum in vanaf wanneer je de dienst wil factureren. Vervolgens is deze korting klaar om op de factuur gezet te worden. Een potentieel nadeel van deze methode is dat de korting maar eenmalig gegeven wordt, voor een herhalende korting / korting in termijnen wordt een negatieve abonnementsdienst geadviseerd.

Negatieve abonnementsdienst

Mocht je een herhalende korting willen geven, dan kan dit het makkelijkste via een negatieve abonnementsdienst. Hiervoor maak je een nieuwe dienst aan op basis van een abonnement, geef je een negatieve prijs mee en een begindatum. Vervolgens wordt deze korting iedere cyclus klaargezet om meegenomen te worden op de factuur. Deze vorm van korting kan in tegenstelling tot een vaste prijs enkel periodiek gegeven worden.

Verlaagd tarief

Een andere vorm van korting geven is simpelweg het verlagen van je tarieven. Dit is te doen op de dienst door het tarief van de uursoort te verlagen.

Mocht je bepaalde klanten standaard korting geven, dan is dit ook in te stellen in CRM. In de CRM module zijn per relatie tariefafspraken mee te geven. Deze vorm van korting kan echter betere (interne) communicatie vereisen, omdat in tegenstelling tot eerder genoemde vormen dit niet op dienst niveau getoond wordt.

Omzetgroepen

Op de kortingsdienst kun je aangeven op welke omzetgroep je de korting wilt verwerken. Hierin zijn twee mogelijkheden:

  • Op een omzetgroep ‘Korting’

  • Op dezelfde omzetgroep als waar de dienst waarop de korting gegeven wordt staat

Omzetgroep ‘Korting’

Als je korting registreert op een omzetgroep 'Korting', geeft dit extra inzicht in je totale korting. Zo kun je in de omzetprognose en de omzetrapportage filteren op omzetgroep. Hiermee krijg je inzicht in respectievelijk je verwachte korting en je daadwerkelijk al gegeven korting.

Omzetgroep van de betreffende dienst

Als je korting registreert op dezelfde omzetgroep als waar de dienst op staat waarvoor je de korting geeft, dan heb je niet het overzicht van je totale korting. Echter, op deze manier heb je wel inzichtelijk op welke omzetgroep/dienst je daadwerkelijk korting geeft. Hierdoor krijg je betere inzichten in de daadwerkelijke winstgevendheid van de omzetgroep/dienst.

Ter illustratie; op een project staan de volgende diensten:

  • Een dienst met werkzaamheden ter waarde van € 1000

  • Een kortingsdienst ter waarde van € -100

in de omzetprognose / omzetrapportage wordt vervolgens € 900 getoond in de betreffende periode.

Was dit een antwoord op uw vraag?