Alle collecties
Projecten
Werken in Projecten
Wanneer is een dienst actief en wanneer inactief?
Wanneer is een dienst actief en wanneer inactief?

Actieve- en inactieve diensten

Kevin Veentjer avatar
Geschreven door Kevin Veentjer
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Verschillende factoren zijn van invloed of een dienst in het project wordt getoond bij de actieve diensten of bij de inactieve diensten.

In Simplicate kan er worden gewerkt met drie soorten diensten: vaste prijs, nacalculatie en abonnementen. In dit artikel nemen we de factoren door die van invloed zijn op het actief of inactief maken van de diensten. Wil je meer informatie over wat de voor- en nadelen zijn per facturatiemethode? Klik dan op deze link

Voordat er dieper wordt ingegaan op de verschillende diensten, is het goed om te weten: wat verstaat Simplicate onder inactieve diensten? Wanneer een dienst inactief is, dan betekent het dat de dienst beëindigd is. De dienst is echter nog wel toegankelijk voor correcties, maar verdwijnt simpelweg naar de achtergrond.

Binnen een project wordt een beëindigde dienst verplaatst naar het tabblad ‘inactieve diensten’. De inactieve status van een dienst heeft in het project dus alleen visuele gevolgen. De scheiding van actieve- en inactieve diensten leidt tot een beter overzicht om op te sturen.

Inactieve diensten worden niet meer getoond in het zoekvenster van het registratie-tabblad. Ook heeft een inactieve status gevolgen voor indexaties van diensten. Inactieve diensten worden niet getoond tijdens indexaties. Wil je meer informatie over indexaties? Klik dan op deze link


Vaste Prijs

Vaste prijs diensten kenmerken zich door het vaste tarief wat wordt gehanteerd. Het kiezen van urenregistraties, tijdsvensters en termijnen zijn van invloed op het actief of inactief maken van een vaste prijs dienst op een project.

Bij vaste prijs diensten zonder urenregistratie, maar wel een kostenregistraties, kan enkel als periode de looptijd van de kostenregistratie worden ingevuld. De datum die wordt ingevuld bij de kostenregistratie is geheel niet van invloed op het actief of inactief maken van de dienst. Pas wanneer de dienst is gefactureerd zal deze op inactief komen te staan.

Het overzicht hieronder toont de verschillende scenario's die van invloed zijn op de status van de dienst:

Termijn

Actief

Inactief

Ja

<100% gefactureerd

100% gefactureerd

Nee

Tijdvenster heden

Tijdvenster toekomst of verleden

Wanneer vaste prijs diensten in termijnen voor 100% gefactureerd zijn, dan is de dienst dus altijd inactief.


Nacalculatie

Bij nacalculatie-diensten is het tijdvenster bepalend voor de actieve of inactieve status van de dienst. Valt de tijdsregistratie binnen de opgegeven begin- en einddatum, dan is de dienst actief. Valt de tijdsregistratie buiten de opgegeven begin- en einddatum, bijvoorbeeld in het verleden of in de toekomst, dan is de dienst inactief.

Voor nacalculatiediensten geldt dat het datumbereik van de urenregistratie enkel van invloed is op de status van de dienst. De looptijd van de kostenregistratie heeft hier dus ook geen invloed op de status van de dienst.


Abonnementen

Voor abonnementen geldt de volgende vuistregel: Als bij de ‘looptijd’ de huidige datum in het tijdsvenster (tussen de begin- en einddatum) valt, dan is de dienst actief. Mocht het tijdsvenster in het verleden of in de toekomst liggen, dan is de dienst inactief.

Was dit een antwoord op uw vraag?