December is een maand waarin veel bedrijven terugkijken op hun resultaten van 2020 en waarin jij vooruit kijkt naar 2021. Je kan bijvoorbeeld je tarieven aanpassen, je omzet nalopen of zet alvast alles klaar voor het nieuwe boekjaar. Om het nieuwe jaar goed te beginnen, geven we je 6 tips voor een goede start van 2021. 

Tip 1: indexeer je tarieven

Veel bedrijven passen hun tarieven op 1 januari aan, zodat ze de nieuwe prijzen direct mee kunnen nemen in hun nieuwe boekjaar. Dat hebben we eenvoudiger gemaakt met nieuwe functionaliteit om tarieven te indexeren. Het is nu dus mogelijk om:

  • Roosters te kopiëren met nieuwe kostprijzen, verkooptarieven en productiviteitstargets

  • Urensoorten te indexeren

  • Medewerker uurtarieven te indexeren

  • Kostensoorten te indexeren

  • Diensten op basis van vaste prijs en abonnementen te indexeren (dit was reeds bestaande functionaliteit)

Ga naar Instellingen ⟩ Projecten ⟩ Indexeren voor meer informatie, of lees het uitgebreide supportartikel.

Let op: er zijn meerdere manieren om je tarieven te indexeren. Naast de bovenstaande methodes kun je ook:

  • Projecten collectief voorzien van een einddatum en kopiëren

  • Alle projecten sluiten en collectief nieuwe projecten importeren

We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk alle opties mogelijk te maken en van informatie te voorzien. Wil je advies over de mogelijkheden, neem dan contact op met jouw Customer Success Manager.


Tip 2: controleer je projecten & diensten

In december loopt je boekjaar ten einde. Controleer je lopende projecten en diensten om te zien of je alle resultaten mee hebt genomen voor 2020.

  • Moeten er nog kosten worden geregistreerd?

  • Moeten bepaalde diensten nog gefactureerd worden zodat je deze mee kan nemen in het boekjaar 2020?

  • Zijn er projecten of diensten die nog moeten worden afgesloten?

  • Controleer de projectnummering (Instellingen > Algemeen > Bedrijfsprofiel > Projectnummering). Staat deze nog goed voor het nieuwe jaar of wil je deze aanpassen?


Tip 3: een nieuw boekjaar aanmaken in je boekhoudpakket

In januari krijgen we veel vragen over het boekjaar. Het nieuwe boekjaar wordt niet automatisch aangemaakt, zodat je de facturen niet naar de boekhouding kan sturen. Zorg er dus tijdig voor dat je in je boekhoudpakket het nieuwe boekjaar alvast aanmaakt. Op die manier loopt de boekhoudkoppeling direct soepel vanaf 1 januari.


Tip 4: stel je factuurnummering tijdig in

Sommige bedrijven kiezen ervoor om hun factuurnummers automatisch door te laten lopen, anderen willen ieder jaar starten met een nieuwe nummering. Controleer de teller van je factuurnummer (Instellingen ⟩ Algemeen ⟩ Bedrijfsprofiel ⟩ Factuur). Heb je bij voorloop ‘geen’ geselecteerd, dan worden je factuurnummers per 1 januari niet vanzelf voorzien van 2021 en moet je dit handmatig aanpassen.


Tip 5: verlofsaldo’s van je medewerkers opplussen

Het nieuwe jaar betekent ook dat je opnieuw verlof kan toekennen aan je medewerkers. In Simplicate kun je dit collectief toekennen via HRM > Medewerkers in dienst > Medewerkers selecteren > Acties > Collectief verlof toekennen. Zo heb je dat aan het begin van het jaar gelijk goed geregeld en zien je collega’s direct waar zij komend jaar op kunnen rekenen.

In dit artikel vind je daar meer informatie over. Of bekijk onderstaande video:


Tip 6: boek de feestdagen collectief als verlof voor iedereen!

Sluit je de deuren tijdens de feestdagen? Maak het jezelf dan gemakkelijk en boek de feestdagen als collectief verlof voor iedereen. Met dit stappenplan lees je hoe je dit kunt doen!

Met deze tips ben jij goed voorbereid op 2021. Wij wensen je alvast fijne feestdagen en een fantastisch nieuw jaar.

Heeft u het antwoord gevonden?