Dit artikel is gebaseerd op de geadviseerde inrichting zoals beschreven in het artikel Aanbevolen projectinrichting accountancy.

Nieuw uurtarief

Vaak vindt jaarlijks een indexatie plaats van het uurtarief. Binnen Simplicate kan het verkooptarief bepaald worden door de medewerker die de werkzaamheden uitvoert, of door de urensoort die gekozen is bij de urenregistratie. De meeste a-kantoren maken gebruik van uurtarief per medewerker.

Uurtarief per medewerker

Wanneer het tarief wordt bepaald op basis van de medewerker, wordt het verkooptarief wat is ingesteld op het rooster van de medewerker gebruikt.

Wil je een indexatie toepassen op dit tarief? Maak dan per medewerker een nieuw rooster aan met ingangsdatum 1-1-[nieuwe jaar]. Deze actie kan ook collectief uitgevoerd worden. Zorg ervoor dat het aantal uur weer correct gevuld wordt conform contract en stel het juiste verkooptarief in, zodat dit tarief automatisch vanaf 1-1 actief wordt. Bij het aanmaken van het nieuwe rooster zal het huidige rooster automatisch de einddatum van 31-12 ingesteld krijgen.

Voorbeeld: je boekt op 2 januari nog uren van 30 december, dan zal het 'oude' tarief worden gebruikt. Boek je uren op 2 januari, dan zal het nieuwe tarief worden gebruikt.

Heb je per project afwijkende tarieven ingesteld op medewerkers, dan dien je deze tarieven te indexeren.

Zie: artikel tarieven indexeren, of onderstaande video vanaf 1:38 min.

Jaarovergang

Projecten voor het nieuwe jaar kunnen collectief aangemaakt en gebaseerd worden op de projecten van het huidige jaar. Bepaal vooraf je selectie welke projecten je wilt kopiëren. Er zijn ongetwijfeld projecten die vanwege vertrek niet meegenomen dienen te worden naar volgend jaar.

Je kunt meerdere projecten tegelijkertijd kopiëren. Maak een selectie en kies via Acties voor Kopiëren.

TIP: test de kopieeractie eerst met een kleine selectie om het resultaat te controleren.

Geef eerst aan wat er met de bestaande selectie van projecten dient te gebeuren. Hieronder een korte toelichting per keuzemogelijkheid:

Onderdeel Geselecteerde projecten

  • Geselecteerde projecten sluiten betekent: projecten wordt gesloten en zijn NIET meer te gebruiken. Dit is vaak niet gewenst, omdat hier nog uren op geschreven dienen te worden.

  • Einddatum diensten: wordt meestal alleen gevuld wanneer een abonnement moet stoppen. Je kunt de einddatum van diensten eventueel op 31-01-nieuwe jaar zetten, maar kunt ook in het nieuwe jaar alle projecten van vorig jaar in één keer sluiten.

Wanneer slechts één project geselecteerd is heb je nog de keuze om een afwijkende relatie te kiezen. Zijn er meerdere projecten geselecteerd, dan worden projecten altijd op dezelfde relatie gekopiëerd.

Onderdeel Nieuw project

  • Naam project overnemen: kies Nee, om een nieuwe omschrijving mee te geven en het nieuwe jaar aan de projectnaam toe te voegen.

  • Gesloten diensten kopiëren: kies Nee, om inactieve diensten niet mee te nemen naar volgend jaar.

  • Begindatum project: kies 01-01-nieuwe jaar.

  • Begindatum diensten: kies 01-01-nieuwe jaar om de diensten vanaf die datum te laten starten en urenregistratie mogelijk te maken.

Kies Kopiëren om de kopieeractie uit te voeren.

Alle actieve diensten, inclusief budgetten, prijsafspraken en factuurmethode worden 1:1 gekopieerd.

Vervolgstappen na het kopiëren

Diensten indexeren

Wanneer je een indexatie wilt doorvoeren op de vaste prijzen en abonnementen kun je via de eigenschappen van de standaard dienst de diensten indexeren. Voor meer info, bekijk het artikel over het indexeren van diensten.

Termijnen aanmaken

Wanneer je gebruikmaakt van vaste prijzen in termijnen, dan kunnen nu de termijnen aangemaakt worden voor het nieuwe jaar.

Bekijk het artikel Uitleg over termijnfacturatie waarin de stappen beschreven zijn.

We wensen je een heel mooi nieuw jaar toe met mooie opdrachten!

Advies nodig?

Wil je ondersteuning en advies hoe voor jouw kantoor de jaarovergang het beste uitgevoerd moet worden? Neem dan zeker contact op met een van onze business consultants voor advies op maat: support@simplicate.nl of bel: 088-5200 500.

Heb je het antwoord gevonden?