We geven je een aantal tips die je helpen om 2023 goed te starten. Heb jij nog andere tips, geef die door, dan nemen we die de volgende keer mee!

Tip 1: indexeer je tarieven

Veel bedrijven passen hun tarieven op 1 januari aan. In Simplicate zijn de volgende opties beschikbaar voor het indexeren van tarieven:

  • Indexeren van medewerker uurtarief op roosters (incl. kostprijs en target)

  • Indexeren van tarieven op Urensoort

  • Indexeren van medewerker uurtarieven op projecten

  • Indexeren van kostensoorten

  • Indexeren van vaste prijzen en abonnementen (video link)

In onderstaande video wordt het indexeren van uurtarieven uitgelegd.

Dubbelklik op de video om deze fullscreen te bekijken.

Meer informatie over indexeren vind je in dit Supportartikel.


Tip 2: controleer je projecten & diensten

Controleer je lopende projecten en diensten om te zien of je alle resultaten mee hebt genomen voor 2023.

  • Moeten er nog kosten worden geregistreerd?

  • Moeten bepaalde diensten nog gefactureerd worden zodat je deze mee kan nemen in het boekjaar 2023?

  • Zijn er projecten of diensten die nog moeten worden afgesloten?

  • Controleer de projectnummering (Instellingen > Algemeen > Bedrijfsprofiel > Projectnummering). Staat deze nog goed voor het nieuwe jaar of wil je deze aanpassen?


Tip 3: een nieuw boekjaar aanmaken in je boekhoudpakket

In januari krijgen we veel vragen over het boekjaar. Het nieuwe boekjaar wordt niet automatisch aangemaakt, wat betekent dat je de facturen niet naar de boekhouding kan sturen.

Zorg er dus voor dat je het nieuwe boekjaar aanmaakt, voordat je 2023-facturen naar de boekhouding verwerkt. Op die manier loopt de boekhoudkoppeling direct soepel vanaf 1 januari.


Tip 4: stel je factuurnummering tijdig in

Sommige bedrijven kiezen ervoor om hun factuurnummers automatisch door te laten lopen, anderen willen ieder jaar starten met een nieuwe nummering. Controleer de teller van je factuurnummer via Instellingen ⟩ Algemeen ⟩ Bedrijfsprofiel ⟩ Factuur.

Heb je bij voorloop ‘geen’ geselecteerd, dan worden je factuurnummers per 1 januari niet vanzelf voorzien van 2023 en moet je dit handmatig aanpassen. Gebruik je als voorloop 'Jaar' dan zal deze wel vanaf 1 januari het jaartal 2023 opnemen in het factuurnummer.


Tip 5: verlofrecht toekennen

Het nieuwe jaar betekent ook dat je nieuw verlofrecht toekent aan medewerkers. In Simplicate ken je dit collectief toe via HRM > Medewerkers in dienst > Medewerkers selecteren > Acties > Collectief verlof toekennen.

Op basis van het rooster van medewerkers wordt een voorstel gedaan voor het nieuwe verlofrecht en kun je deze altijd nog naar wens aanpassen.

In dit artikel vind je daar meer informatie over. Of bekijk onderstaande video:

Dubbelklik op de video om deze fullscreen te bekijken.


Tip 6: boek de feestdagen collectief als verlof voor iedereen

Registreer alvast de dagen waarop je als kantoor gesloten bent. Dit kan collectief, zodat de tijdregistratie voor iedereen vast ingevuld.

Met dit stappenplan lees je hoe je dit kunt doen.

Met deze tips ben jij goed voorbereid op 2023. Wij wensen je alvast hele fijne feestdagen en een fantastisch nieuw jaar!

Heb je het antwoord gevonden?