In Simplicate is het mogelijk diensten met facturatiemethode 'vaste prijs' in termijnen te factureren. Het kan echter voorkomen dat jouw termijnplan wijzigt, nadat je reeds één van de termijnen hebt gefactureerd. Hier leggen we uit wat te doen als je minder mag factureren dan gepland, en wat te doen als je meer mag factureren dan gepland.
1. Minder factureren dan gepland
Stel: je zou € 100.000 in rekening brengen in vijf termijnen en je hebt reeds 4 termijnen gefactureerd. De opdracht valt echter 'kleiner' uit dan verwacht: In plaats van € 100.000, ga je € 80.000 in rekening brengen. Dit betekent dat de laatste (nog niet gefactureerde) termijn van € 20.000 komt te vervallen. De situatie ziet er in Simplicate als volgt uit:
Hoe ga je te werk?
Pas de prijs van jouw vaste prijs dienst aan naar het nieuwe totaalbedrag (€80.000)
Verwijder de nog niet gefactureerde termijn (of pas deze aan naar het resterende bedrag).
Controleer of het totaal bedrag overeen komt met je vaste prijs.
Wanneer je de termijn niet verwijderd zal deze nog terug gaan komen bij "te factureren".
Status:
2. Meer factureren dan gepland
Wil je een hoger bedrag in rekening brengen dan je van te voren had verwacht en heb je reeds één of meerdere termijnen gefactureerd? Dan zijn er twee opties:
Hetzelfde als bij minder gefactureerd:
Verhoog de prijs op de dienst
voeg een extra termijn toe aan het reeds bestaande termijn
Advies: Log een tijdlijn bericht om de aanpassing te motiveren.
Voeg een nieuwe dienst toe, breng deze los in rekening (eventueel via termijnen). Op deze manier hou je onderscheid tussen origineel verkocht en bijverkoop.
Let op: Aanpassen van een vaste prijs waar al termijnen gefactureerd zijn is alleen mogelijk wanneer er niet meerdere diensten in één termijnplan zitten. Wanneer dit wel het geval is dan adviseren we de resterende termijnen af te boeken wanneer er minder gefactureerd wordt.


