Soms wil je zaken doen met een bedrijf dat een verband heeft met een ander bedrijf in je CRM. Met het veld ‘Klantgroep’ kun je verschillende bedrijven samenvoegen in één klantgroep. Denk aan een holding bijvoorbeeld.
Let op: Klantgroepen zijn alleen beschikbaar in het Ultimate Efficiency abonnement.
Bij alle CRM bedrijven is een standaard veld beschikbaar bij het tabblad Bedrijfsgegevens onder het kopje ‘Extra gegevens’.
In het veld kun je een ander CRM bedrijf selecteren om het verband te leggen. Je vormt een groep door op een (dochter)bedrijf de moeder/hoofd onderneming toe te voegen.
Filter in CRM
Na het opslaan van de klantgroep, kun je in het bedrijvenoverzicht in CRM aan de rechterzijde filteren op een bepaalde klantgroep om zo alle verbonden bedrijven te laten tonen.
Filter in BI
De ingestelde klantgroepen in CRM komen ook terug in verschillende BI rapportages. Op de klantgroepen kun je filteren aan de rechterzijde binnen van de rapportages 'Projecten - Onderhanden werk per project en dienst' en 'Facturen - Gefactureerd per branche'.
In de detailweergave van deze rapportages kun je klantgroep toevoegen als extra kolom door met de rechtermuisknop te klikken op de blauwe regel in de tabel. Met dezelfde actie kun je ook kolommen verwijderen via 'Remove field' en zo de tabel naar wens inrichten.
Zie hieronder een voorbeeld waarbij het OHW wordt bekeken in de BI rapportage 'Onderhanden werk per project en dienst' door voor een specifieke klantgroep in een aangepaste tabel:
Import/export
Mocht je zelf al een vrij veld hier voor aangemaakt hebben, adviseren we om deze te exporteren en vervolgens opnieuw te importeren in het veld ‘Klantgroep’ om de gegevens over te zetten.
Via Opties > Exporteren kun je de bedrijven naar Excel exporteren om verdere analyses te doen. Het veld klantgroep wordt ook meegenomen in de export.
Bekijk het onderstaande artikel als je gebruik wil maken van klantgroepen, maar nog niet beschikt over het Ultimate Efficiency abonnement.